GRUPPETTO AS

Bråtanveien 3 B
1446 Drøbak

Telefon/Phone: +47 900 56 011

E-post: post@gruppetto-magasin.no

  • Instagram Social Icon
  • facebook-square
  • Twitter Square
  • google-plus-square

Syklister inntar veiene igjen

15.04.2016

 

Det myldrer av vårkåte syklister på veiene om dagen. Til mange bilisters store irritasjon. Dette virker som en evig kamp mellom syklist og bilist. Bilistene setter syklistenes liv i fare, mens biler med vinduet åpent får setene ødelagt av seig sportsdrikk. Hva er så grunnen til denne vanvittige krigen mellom 2-hjulingene med høyprofilshjul og 4-hjulingene med lavprofilsdekk?

 

Jeg skal selvfølgelig ikke gjøre en psykoanalyse av hva som foregår oppi hodet på syklisten og bilisten. Men det er en opphetet debatt, med krasse innlegg og meninger fra begge parter, som krever forståelse. I dette innlegget har jeg skriblet ned noen tanker som kanskje kan gjøre samarbeidet mellom syklist og bilist bedre.

 

 

2 og 2 i bredden
I trafikkreglene står det at en syklist skal passeres med en avstand på minimum 1,5 meter. Det betyr at bilen må såpass mye over i motsatt kjørebane, at passering av en syklist ikke kan skje så lenge det kommer møtende trafikk. Å kjøre forbi to syklister som ligger ved siden av hverandre bør altså ikke by på større problemer enn en. Det er ofte når man møter større sykkelgrupper at de ligger to og to. Hvis en gruppe på tolv mann ligger etter hverandre, vil dette føre til et tog med en lengde på minimum 25 meter, ligger de to og to ved siden av hverandre vil toget være halvparten så langt. Altså, en forbikjøring vil kreve ca. halvparten av tiden.

 

Det kan også være tryggere for syklister i en gruppe å ligge to og to i bredden, da en god del bilister har en tendens til å gjøre unødvendig risikofylte forbikjøringer hvis de øyner en liten mulighet. På en svingete vei der en møter motgående trafikk under forbikjøringen kan det få fatale følger for syklisten(e). Bilisten vil nok prioritere å unngå front mot front-kollisjon. Ved å ligge to i bredden unngår man ofte at bilisten tar sjansen på en slik forbikjøring.

 

Samarbeid
Det gjelder som sagt å samarbeide. Er det en svingete og relativt trafikkert vei, med god veiskulder og man er en gruppe på feks. fire syklister, kan man ta hensyn til bilen og legge seg inn på veiskulderen slik at den kan passere selv om det kommer møtende trafikk.

 

Som syklist så søker man som oftest veier med lite trafikk. Men ofte så må man kjøre på mer trafikkerte veier for å komme seg dit. Syklistene drar ikke ut på treningstur for å tirre bilister, men for treningen og opplevelsen sin skyld. 

 

De fleste bilister kjører vel heller ikke rundt ens ærend for å sprute ned syklister med spylervæske og sneie dem med speilene i håp om å skremme dem til en tilværelse i sofaen.

 

Rødt lys
Når man ferdes på veien er det viktig å følge trafikkreglene. Mye av irritasjonen til bilistene ligger i at syklister ikke følger trafikkreglene til enhver tid. Det kjøres på rødt i tide og utide, noe som kan gjøre bilister til uskyldige drapsmenn. Det er viktig at de som sykler ikke provoserer unødvendig mye med å bryte trafikkreglene når de ferdes på veien.

 

I mørket er det viktig å huske på for syklister å ha lys på sykkelen. Rødt lys bak og et hvitt foran er påbudt.

 

Som bilist er det samtidig viktig å ikke hisse seg unødvendig opp fordi en syklist svinger til høyre på rødt eller svinger inn på fortauet for å unngå å måtte stoppe. Det er jo noe av fordelen med å være sykkel, men det går en syltynn grense for hva som er akseptabelt. I Danmark har forresten syklister lov til å svinge til høyre på rødt lys.

 

 

Fotgjenger
Det er fullt lovlig å sykle i fotgjengerfelt, men man har ikke de samme rettighetene som en fotgjenger. Da må man av sykkelen. Her er det mange bilister som hisser seg opp over syklister som sykler over. Men i stedet for å hisse seg unødvendig opp, kan bilisten heller tenke at en syklist som ruller over fotgjengerfeltet opptar mye mindre tid enn en gående syklist. En rullende syklist er altså mer effektiv.

 

Bruk hodet
Det kan virke som at mange legger igjen alt av fornuft når de deltar i debatten mellom syklist og bilist. Det gjelder å bruke hodet. Hvis man ser etter løsninger i stedet for irritasjonsmomenter og problemer, så er mye gjort. Ta hensyn til hverandre, stress ned og gjør det beste ut av situasjonen enten du er syklist eller bilist. Begge deler kommer uansett til å være på veien i lang tid fremover, og du har vel heller lyst til å sykle eller kjøre på veien, enn å ligge i en kiste eller sitte på en celle.

 

Sett deg inn i sykkelreglene på Trygg Trafikk sine hjemmesider.

Please reload

Nyere innlegg

Les siste Gruppetto - Turtips +++

23.10.2019

1/9
Please reload

Tidligere innlegg

March 19, 2019

December 4, 2018